مقایسهی نقوش هنری موزاییکهای رومی و ساسانی (بر اساس موزاییکهای انتاکیه و بیشاپور)
نویسندگان
چکیده
هنر دورهی ساسانی از زیباترین هنرهای دورهی تاریخی است، هرچند برخی از عناصر هنری خود را از سایر ملل مجاور به عاریت گرفته است. موزاییک از هنرهای شاخص دورهی تاریخی یونان است و پیشینهی آن به چندین هزار سال قبل برمیگردد. در ایران و میانرودان نیز در محوطههایی چون گنجدره، اوروک و تپّه ربط، نشانههای ابتدایی این هنر بهصورت سنگفرش، کفرنگی، تزیینات دیواری و یا در مارلیک، در ساخت ظرف گلدانی شکل تزئینی به کار رفته است، بعدها در یونان و روم به صورت هنری شاخص و پیشرفته ریشه دواند و موزاییکهای زیبایی با نقوش گیاهی، اساطیری، تاریخی، الههها و... ساخته شد. در دوران ساسانی، بعد از پیروزی شاپور اوّل بر رومیان، این هنر در بیشاپور تجلّی یافت. صحنههای زیبایی با موضوع ایرانی ولی تکنیک رومی روی موزاییکها بهوجود آمد. موزاییکسازی در ایران و روم از نظر تکنیک ساخت، مشابه ولی از نظر موضوع، نوع استفاده و نقش تفاوت دارند. موزاییک رومی از قرن 2 میلادی شروع و اوج ساخت و پایان آن در قرن 5 و 6 میلادی است. صحنههای موزاییک ایرانی، بیشتر انسانی، صحنههای بزم و شادی است، در صورتیکه در موزاییککاری رومی، موضوعات متنوّعی را شامل میشود. ریشهی هنری پیشرفته و حرفهای این هنر در انتاکیه بوده است. در این مقاله، به تحلیل موضوعی و بررسی تطبیقی و مقایسهای نقوش و تأثیرات تنها نمونههای باقیمانده در قلمرو کنونی ایران با موزاییکهای انتاکیه به منظور شناخت ویژگیها و شباهتها و وجوه تمایز هنر ساسانی پرداخته شده است.
منابع مشابه
مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملمطالعه بازشناسی مواد، مصالح و تکنیک ساخت موزاییک های تزیینی ساسانی (کاخ بیشاپور)
چکیده هنر موزاییککاری به عنوان یک عنصر تزیینی در بنا، از قدمتی چندین هزار ساله برخوردار بوده و در تمدنهای مصر، بینالنهرین، یونان، روم و بیزانس بطور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است. اما این هنر در ایران باستان با اقبال چندانی مواجه نبوده و تنها در سطحی اندک در دوره ساسانی و در حیاط موزاییک کاخ بیشاپور، اجرا گردیده است. پژوهش پیش رو، با استفاده از روشهای علمی– آزمایشگاهی به بررسی و شناخت م...
متن کاملSurvey of the nutritional status and relationship between physical activity and nutritional attitude with index of BMI-for-age in Semnan girl secondary school, winter and spring, 2004
دیکچ ه باس فده و هق : ب یناوجون نارود رد هیذغت تیعضو یسررب ه زا ،نارود نیا رد یراتفر و یکیزیف تارییغت تعسو لیلد ب تیمها ه تسا رادروخرب ییازس . یذغتءوس نزو هفاضا ،یرغلا ،یقاچ زا معا ه هیذغت یدق هاتوک و یناوـجون نارود رد یا صخاش نییعت رد ب نارود رد یرامیب عون و ریم و گرم یاه م یلاسگرز ؤ تـسا رث . لماوـع تاـعلاطم زا یرایسـب لـثم ی هتسناد طبترم هیذغت عضو اب بسانم ییاذغ تاداع داجیا و یتفایرد یفاضا...
متن کاملواکنش ارقام کلزا به جدایه ویروس موزاییک کلم گل و آلودگی همزمان با جدایه های ویروس موزاییک شلغم و موزاییک کلم گل در شرایط گلخانه
گسترش سطح زیرکشت کلزا (Brassica napus L.) در جهان نشانگر اهمیت این گیاه میباشد. از 12 ویروس گزارش شده از کلزا، ویروس موزاییک کلمگل (Cauliflower mosaic virus, CaMV) و ویروس موزاییک شلغم (Turnip mosaic virus, TuMV) دارای اهمیت ویژهای میباشند. استفاده از ارقام مقاوم یکی از راهکارهای مناسب برای کنترل خسارت بیماریهای ویروسی محسوب میشود و از طرفی تاکنون ارزیابی ارقام تجاری کلزا در ایران در برا...
متن کاملSurvey of cancer incidence during a 5-year (1998-2002) period in Semnan province
هدیکچ هقباس و فده : ناطرس زا بسانم تاعلاطا اب یم صاخ یئایفارغج هیحان رد فلتخم یاه همانرب ناوت ار یبط یاه یارب لابرغ و نامرد یرگ ) Screening ( هورگ دومن صخشم رطخرپ یاه . نآ زا هک اج گرم نازیم نانمس ناتسا تشادهب زکرم لااب ریم و ی زکرم رد یناقوف شراوگ هاگتسد ناطرس رثا رب ار ی ا هدرک شرازگ ناریا تس . یماـمت تـبث و یـسررب یارـب تفریذپ ماجنا یعماج قیقحت نانمس ناتسا یموب تیعمج نیب رد ناطرس دراوم ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
دو فصلنامه هنر بومیجلد ۱، شماره ۱، صفحات ۱۰۳-۱۱۸
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023